1
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم
2
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
چکیده
تغییرات نگرش، گرایش و کنش بانوان جامعه در سالهای اخیر، بیانگر وجود نوعی بحران هویت در میان این بخش از افراد جامعه است. بحرانی که با گسترش روزافزون فعالیتهای هدفمند سازمانهای رقیب و رویارویی بیش از پیش سنت و مدرنیته رخ مینماید و اندیشمندان و نخبگان و بیش از همه مبلغان دینی را به مبارزه فرامیخواند. آشکار است در چنین شرایطی، حضور زنان مبلغ و آگاه به ضروریاتِ زمان، یکی از نیازهای جدی است. مبتنی بر این ضرورت، مقاله حاضر به دنبال صورتبندی «الگوهای مطلوب تبلیغ زنانه ناظر به ده موقعیّت تبلیغی برجسته» به کمک روش نظریهپردازی داده بنیاد و مصاحبه گروهی متمرکز و با محوریت دو رویکرد «انتقالی» و «تبادل و دریافت معنا» در ارتباطات است. نتیجه تحقیق بیانگر آن است که زنان به دلیل ویژگیهای وجودی خاص خود و با محوریت غلبه عاطفه در مقام مبلغ، پتانسیل ویژه برای تبلیغ در قالب روشهای مبتنی بر تبادل و دریافت معنا دارند. به علاوه، الگوهای مطلوب تبلیغی متناسب با موقعیّتهای گوناگونی قابل تعریف است که مبلّغ در آن قرار دارد. در همین راستا، ده موقعیت تبلیغی در ارتباط با پنج متغیر «فاصلۀ ارتباط»، «اعتبار ارتباط»، «رویکرد ارتباط»، «شیوه ارتباط»، «محیط ارتباط» بازشناسی و در هر موقعیت، اولویت حضور مبلغان زن و تناسب هر موقعیت با روشهای مبتنی بر رویکرد انتقالی و رویکرد تبادل و دریافت معنا تبلیغ تبیین شد.
جعفری, علی, بزرگ, حوریه, & هاشمیان, سید محمد حسین. (1396). الگوهای مطلوب تبلیغ زنانه: ناظر به ده موقعیّت تبلیغی برجسته. مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 4(بهارو تابستان), 7-30.
MLA
علی جعفری; حوریه بزرگ; سید محمد حسین هاشمیان. "الگوهای مطلوب تبلیغ زنانه: ناظر به ده موقعیّت تبلیغی برجسته". مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 4, بهارو تابستان, 1396, 7-30.
HARVARD
جعفری, علی, بزرگ, حوریه, هاشمیان, سید محمد حسین. (1396). 'الگوهای مطلوب تبلیغ زنانه: ناظر به ده موقعیّت تبلیغی برجسته', مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 4(بهارو تابستان), pp. 7-30.
VANCOUVER
جعفری, علی, بزرگ, حوریه, هاشمیان, سید محمد حسین. الگوهای مطلوب تبلیغ زنانه: ناظر به ده موقعیّت تبلیغی برجسته. مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 1396; 4(بهارو تابستان): 7-30.