مقایسه اثربخشی زوج‌درمانی مبتنی بر روش شناختی-رفتاری اسلامی و ذهن‌آگاهی بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه، رضامندی و اعتماد زناشویی در زوج‌های جوان شهر اراک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران؛

2 دانشیار و عضو هیأت علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. (نویسنده‌مسئول)

3 دکتری روان‌شناسی و استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش زوج‌درمانی مبتنی بر روش‌های شناختی- رفتاری اسلامی و ذهن‌آگاهی بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه، رضامندی و میزان اعتماد زناشویی در زوجین جوان شهر اراک است. بدین‌منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه‌ای با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود که 48 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های طرحواره‌های ناسازگار اولیه یانگ، رضامندی زناشویی جدیری و مقیاس اعتماد زناشویی رمپل- هولمز، میان آنها اجرا گردید تا میزان طرحواره‌های ناسازگار اولیه، رضایت و اعتماد زناشویی را ارزیابی کند. سپس مداخلات آموزشی انجام گرفت و بار دیگر، پس‌آزمون از گروه نمونه صورت پذیرفت. برای تحلیل داده‌ها، از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی فیشر استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد آموزش زوج‌درمانی‌های مبتنی بر شناختی- رفتاری اسلامی و ذهن‌آگاهی، تفاوت معناداری نداشت.

کلیدواژه‌ها