دانشیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
استفاده از سلولهای بنیادی در تهیه سلولهای جنسی و استفاده از آنها در تولید جنین، از جمله جدیدترین مباحثی است که در حوزه زیستفناوری تولید مثلی مطرح شده است. این سلولها دارای قدرت خودتکثیری بوده و قابلیت تمایز و تبدیل به انواع دیگر سلولهای بدن را دارند. در این میان، موضوع ولایت بر فرزند حاصل از سلولهای بنیادی، مسئلهای است که اغلب فقها سعی در توجیه و پذیرش آنرا دارند؛ هرچند نباید وجود مخالفان را نیز نادیده انگاشت. مسئله اصلی پژوهش این است که اگر جنین از یک سلول در مذکر و مرد گرفته شود و یا از یک سلول یک زن بهتنهایی گرفته شود و به جنین تبدیل گردد، در این صورت آیا بهصورت کلی، عنوان ابوّت و بنوّت نفی میگردد و یا عنوان ابوت و بنوت صادق است و در فرض اول، ولایتش در هر صورت با صاحب سلول، که مرد است، میباشد؟ در فرض دوم، آیا ادله ولایت بر طفل، به این زن بهعنوان مادر و یا بهعنوان صدق ابوت بر این مادر نیز سرایت میکند و یا اینکه ولی طفل، حاکم میباشد و این ولایت را به صاحب سلول، که زن باشد، اعطا میکند؟ در این مقاله، آراء فقیهان در فروض مختلف امکان تشکیل جنین از سلولهای بنیادی پوست و یا مغز استخوان هر کدام از طفل، زن و مرد بهتنهایی، بیان و بررسی میشود.
علیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضل, & نظری, نجمه. (1399). ولایت بر فرزند حاصل از سلول های بنیادی از منظر فقیهان معاصر امامیه. مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 7(بهار و تابستان), 103-124.
MLA
ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی; نجمه نظری. "ولایت بر فرزند حاصل از سلول های بنیادی از منظر فقیهان معاصر امامیه". مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 7, بهار و تابستان, 1399, 103-124.
HARVARD
علیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضل, نظری, نجمه. (1399). 'ولایت بر فرزند حاصل از سلول های بنیادی از منظر فقیهان معاصر امامیه', مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 7(بهار و تابستان), pp. 103-124.
VANCOUVER
علیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضل, نظری, نجمه. ولایت بر فرزند حاصل از سلول های بنیادی از منظر فقیهان معاصر امامیه. مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 1399; 7(بهار و تابستان): 103-124.