1
دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد؛ دانش آموخته ی سطح سه حوزه
2
دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانش آموخته ی سطح سه حوزه
3
سطح 3 حوزه علمیه قم
چکیده
دریافت شیربها توسط زوج، یکی از مصداقهای مغایرت عرف با قوانین خانواده در جامعه ایران است که مشکلات مالی و مسائل حقوقی زیادی برای خانوادهها در برداشته است. از این رو، دو ضرورت ایجاب میکند که مسئله شیربها به لحاظ فقهی بررسی شود: ضرورت اول، تبیین وظیفه مکلفان در برابر اعطاء و اخذ آن؛ ضرورت دوم، قانونمند شدن این امر به صورت دقیقتر با توجه به مبانی فقهی آن. بنابراین، هدف مقاله حاضر، تحلیل ماهیت، بیان صور و احکام شیربها از منظر فقه و حقوق موضوعه است. از طرفی، در مقاله برخی جهات بااهمیت مثل ادله جواز رجوع که مورد غفلت واقع شده، تبیین گردیده است. یافتهها نشان میدهد که شیربها موضوعی عرفی و از نظر ماهیت، شاید بتوان آن را جزء هدایای قبل از ازدواج تلقی کرد؛ هر چند که منحصر در این امر نیست و صور دیگری برای آن قابل فرض است. دیدگاه فقها بر آن است که به حسب عناوین مأخوذه در شیربها احکام آن نیز متفاوت است. در برخی از این صور، اخذ آن حرام و قابل استرداد و در برخی دیگر، اخذ آن جایز و قابل استرداد و در بعضی دیگر، اخذ آن جایز و غیر قابل استرداد است. البته ادله جواز رجوع در موارد مربوطه با هم اختلاف دارد که مورد توجه واقع شده است. قانون مدنی درباره ماهیت و جواز شیربها سکوت کرده است؛ اما از دیدگاه حقوقدانان، اگر شوهر تعهد به دادن آن نمود، قطعاً قابلیت مطالبه دارد.
افشار, اباذر, موحدی نیا, مهدی, & الله قلی پور, احد. (1398). واکاوی ماهیت و جواز شیربها از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه. مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 6(بهار و تابستان), 46-64.
MLA
اباذر افشار; مهدی موحدی نیا; احد الله قلی پور. "واکاوی ماهیت و جواز شیربها از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه". مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 6, بهار و تابستان, 1398, 46-64.
HARVARD
افشار, اباذر, موحدی نیا, مهدی, الله قلی پور, احد. (1398). 'واکاوی ماهیت و جواز شیربها از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه', مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 6(بهار و تابستان), pp. 46-64.
VANCOUVER
افشار, اباذر, موحدی نیا, مهدی, الله قلی پور, احد. واکاوی ماهیت و جواز شیربها از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه. مطالعات اسلامی زنان و خانواده, 1398; 6(بهار و تابستان): 46-64.