جامعة الزهرا (س)مطالعات اسلامی زنان و خانواده2980-760371320210219حدود و مرزهای روانشناختی خانواده با تأکید بر آیات مشتمل بر واژه «حدود الله»730128320FAجعفر هوشیاریدکتری روانشناسی، عضو گروه روانشناسی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی0000-0002-3397-515Xحسن شکوریسطح چهار قرآن و حدیث حوزه علمیه قم، هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه و استادیار گروه قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی بنت الهدیسید مجید حسینی کوهساریدانشجوی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفیJournal Article20210318از مسائل مهم خانواده، فاصله روانشناختی اعضا و محدوده عمل زیرمنظومهها در خانواده است که از آن به مرز تعبیر میشود. در میان نظریههای خانوادهدرمانی، ساختنگران به رهبری مینوچین، به تبیین مفهوم مرز و نقش آن در خانواده پرداختهاند. در منابع اسلامی نیز حدود و مرزهایی برای خانواده و زندگی زناشویی مطرح شده است از جمله: مرزهای شروع زندگی زوجینی، مرزهای استدامه و مرزهای بعد از گسستن پیوند زناشویی که به دلیل گستردگی منابع، در این نوشتار حدود و مرزهای خانواده از نگاه روانشناختی و فقط با تأکید بر آیات قرآن کریم مشتمل بر واژه «حدود الله» بررسی میشود. این تحقیق با روش، تحلیل محتوای آیات قرآن کریم انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد: الف) واژه «حدود الله» دوازده بار در قرآن کریم تکرار شده است که یازده مورد آن ناظر به مرزهای خانواده و زوجین میباشد؛ ب) مفهوم مرز از نگاه قرآن کریم، مفهومی عام و فراگیر است که شامل مرزهای کلامی، غیر کلامی، زمانی، مکانی، اقتصادی، کمی، کیفی، عاطفی و جنسی میشود؛ ج) مرز پیوند زناشویی، سلامت دینی و اخلاقی زوجین است؛ د) زوجین همانند لباس یکدیگرند و باید از ابتدای ازدواج و در صورت تصمیم بر طلاق تا پایان عده، مرزهای زوجینی رعایت شود؛ ه) در طلاق رجعی، علاوه بر رعایت مرزهای زوجینی، باید زوجین به معاشرت معروف و احسان نیز پایبند باشند.https://pubs.jz.ac.ir/article_128320_ef66958ae8118eb92d70322de4d6ead4.pdfجامعة الزهرا (س)مطالعات اسلامی زنان و خانواده2980-760371320210219واکاوی حق استیلاد زوجه با استناد به ادله سلطنت بر اعضای بدن و منافع مترتب بر آن3152128321FAمریم زارعدبیر گروه پژوهشی فقه و حقوق جامعه الزهرا(س)مریم برقعیاستادیار جامعه المصطفی و مدیر گروه فقه و حقوق جامعه الزهراء(س)Journal Article20210318در اسلام، بهدلیل جایگاه و منزلت زن در خانواده، حمایت از حقوق وی، ابعاد مختلف حیات مادی و معنوی او را شامل شده است تا زن در سایه آن بتواند ضمن دستیابی به کمال مطلوب، در مسیر حفظ نفس و نسل حرکت کند. نظر به چالش فراروی جامعه امروزی در خصوص دعاوی زوجین در امر باروری و شبهات مطرحشده درباره حق زوجین در فرزندآوری، اثبات حق سلطه انسان نسبت به اعضای بدن، از جمله مباحث در خور واکاوی است که زوجه میتواند با استناد به آن، حق استیلاد (فرزندآوری) را از آن خود کند و هر نوع دخل و تصرف در رحم را، حتی بدون اذن زوج، منوط به اجازه خود داند. از جمله این تصرفات، اسقاط نطفه (در فرضی که نطفهای بهطور اتفاقی منعقد شود) یا انعقاد نطفه است. این انعقاد اگر در جهت منفی و فرض عدم تمایل زوجه به فرزندآوری باشد، با استناد به حق سلطه بر رحم، حق پیشگیری از فرزندآوری با استفاده از روشهای مختلف بررسی میشود. در انعقاد، در جهت مثبت و فرض تمایل زوجه به فرزندآوری نیز در صورت عزل زوج و عدم تمایل وی به فرزندآوری، حق باروری زوجه بهوسیله زوج مطرح میشود. این پژوهش که از منظر علم فقه و بهکارگیری فرایند گام به گام در سازماندهی مطالب و استفاده از منابع مکتوب کتابخانهای سامان یافته، بر آن است که زوجه با اثبات مالکیت منافع میتواند مالک منافع بدن خود، از جمله اجاره رحم باشد و از این طریق کسب منفعت کند.https://pubs.jz.ac.ir/article_128321_bedf2ca0002fe33d8d0fc1be625740df.pdfجامعة الزهرا (س)مطالعات اسلامی زنان و خانواده2980-760371320210219نقش تعدیلکننده جهتگیری مذهبی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و تعهد زناشویی5376128322FAفائزه آشناددانش آموخته سطح 3 تعلیم و تربیت اسلامی، حوزه علمیه جامعه الزهراء (سلام الله علیها). قم.حسین رضائیان بیلندیگروه روان شناسی.موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). قم . ایران0000-0003-3358-1422محمد رضا احمدیاستادیار گروه روانشناسی موسسه امام خمینی (ره)Journal Article20210318پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده جهتگیری مذهبی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و تعهد زناشویی انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور 286 نفر از جامعه دانشجویان و طلاب متاهل شهر قم در سال تحصیلی 1397-1396 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای تعهد زناشویی آدامز و جونز، سبکهای دلبستگی کولینز و رید و جهتگیری مذهبی آلپورت پاسخ دادند. برای آزمون فرضیهها و تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی و تحلیل رگرسیون تعدیلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و جهتگیری مذهبی درونی با تعهد زناشویی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک دلبستگی اضطرابی و جهتگیری مذهبی بیرونی با تعهد زناشویی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی در رابطه بین دو سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با تعهد زناشویی زوجین اثر تعدیلگر دارد. یافتههای پژوهش نشان از اهمیت کیفیت دینداری و سبکهای دلبستگی در فرایند غنیسازی روابط عاطفی همسران و ثبات زناشویی است.https://pubs.jz.ac.ir/article_128322_72beeba226fa501e1d501ea09afed49d.pdfجامعة الزهرا (س)مطالعات اسلامی زنان و خانواده2980-760371320210219چگونگی مواجهه پیامبر(ص) و امامان با مسأله تنشزایی امور جنسی در روابط همسران7798128323FAحسین قاضی خانیاستادیار گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210318همانگونهکه عشقورزیهای همسرانه با ایجاد آرامش روانی و جسمی در استحکام خانواده مؤثرند، اختلاف در کامجویی جنسی نیز میتواند زندگی مشترک را به تنش دچار سازد. نگاهی به رهنمودهای پیامبر(ص) و ائمه، توجه به تأثیر این امر در رفع اختلاف میان همسران را نشان میدهد. بر این اساس، پرسش آن است که این پیشوایان برای دورماندن زوجین از اختلاف در این مسأله یا برونرفت از آن به هنگام بروز تنش چه راهکارهایی اندیشیدهاند؟ پرسشی که پاسخ آن با رجوع به کهننگاشتههای حدیثی، تاریخی و تفسیری و تحلیل دادههای مرتبط، فراچنگ آمده است. یافتههای پژوهش، اقدامات معصومان را در دوگونه از راهکارهای پیشگیریمحور مانند توجه به بایستههای جسمی و همشأنی در پاکدامنی ناظر به دوران قبل از عقد، راهکارهایی بهسان پناه قرارندادن عبادت برای فرار از وظایف همسری، آگاهیدادن به وظایف جنسی در زندگی مشترک و راهکارهای برونرفت از تنش مانند بخشش، الگودهی عینی، مقابله با رسوم غلط و جدایی نشان میدهد. با این توجه که پس از جدایی، با ماندن زن در خانه و دلبری از همسر، راه بازگشت به زندگی باز بماند.https://pubs.jz.ac.ir/article_128323_9652044e47336053388fdb10b207f9c3.pdfجامعة الزهرا (س)مطالعات اسلامی زنان و خانواده2980-760371320210219امکانسنجی اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر تنظیم هیجان و سرزندگی مادران کودکان ناتوان ذهنی99122128325FAفاطمه غفاری حومدینکارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزدماریه دهقاناستادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزدJournal Article20210318ناتوانی ذهنی کودکان، موجب درگیریهای روانشناختی والدین آنان، بهویژه مادرانشان میشود و بر میزان سازگاری و سلامت روانیشان تاثیر منفی میگذارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر تنظیم هیجان و سرزندگی مادران کودکان ناتوان ذهنی است که با روش مطالعه موردی انجام گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، چهار نفر از مادران دارای فرزند با معلولیت ناتوانی ذهنی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. آنان پرسشنامه سرزندگی رایان و فردریک (1997) و تنظیم هیجان گرانفسکی و همکاران ( ۲۰۰۱) را تکمیل و جلسات درمانی یکپارچه توحیدی را در 8 جلسه ۹۰ دقیقهای دریافت کردند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزارSPSS ورژن 21 و آزمونهای شاخص درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که درمان یکپارچه توحیدی میتواند بر بهبود تنظیم هیجان و سرزندگی در مادران کودکان ناتوان ذهنی تاثیر بگذارد. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت آزمون درمان یکپارچه توحیدی میتواند به مادران کودکان استثنایی کمک کند تا بتوانند هیجاناتشان را تنظیم کنند و سرزندگی داشته باشند.https://pubs.jz.ac.ir/article_128325_5d9d5475bb6a90bb4c4bf1f7ccb6b037.pdfجامعة الزهرا (س)مطالعات اسلامی زنان و خانواده2980-760371320210219اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش هیجانمدار بر بخشش بین فردی زوجین123141128327FAسارا مرادیگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه ازاد خوراطگان، اصفهان0000-0001-7669-7164اصغر آقاییگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان0000-0003-2253-9229محسن گل پرورهیت علمی گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه ازاد خوراسگان اصفهان0000-0002-1425-5480Journal Article20210318این پژوهش با هدف اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش هیجانمدار بر بخشش بین فردی زوجین، به روش نیمهآزمایشی با سه گروه و سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل سامان یافته است. جامعه آماری پژوهش، زوجهای مراجعهکننده به فرهنگسراها، کانونهای فرهنگی بسیج و پایگاههای سلامت روان در شهر اصفهان و نمونه آن نیز شامل 39 زوج بود که بهصورت هدفمند، بر مبنای ملاکهای ورود، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (13 زوج در هر گروه)، گماردهشدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه بخشودگی بین فردی احتشامزاده و همکاران (1389) است. از هر سه گروه، پس از انجام پیشآزمون، آموزش مبتنی بر نظریه انسان سالم، در 12 جلسه 120 دقیقهای و آموزش هیجانمدار طی 10 جلسه 90 دقیقهای برای گروههای آزمایش اجرا شد. پس از انجام آموزش، از هر سه گروه، پسآزمون و پس از سه ماه، آزمون پیگیری گرفته شد. دادههای جمعآوریشده از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، با استفاده از نرمافزار SPSS 24 تحلیل شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بسته آموزشی مبتنی بر نظریه انسان سالم، بر بخشش بین فردی زوجین تاثیر معنادار داشت (01/0<em>P</em><). آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد، بسته آموزشی مبتنی بر نظریه انسان سالم نسبت به آموزش هیجانمدار، در افزایش بخشش بین فردی زوجین موثرتر است. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، بسته آموزشی مبتنی بر نظریه انسان سالم، روش مناسبی برای ارتقاء بخشش بین فردی در زوجین است.https://pubs.jz.ac.ir/article_128327_ea802568ff2ab36c33914653d717dd09.pdf