جامعة الزهرا (س)
مطالعات اسلامی زنان و خانواده
2980-7603
2980-7611
4
بهارو تابستان
2017
04
21
الگوهای مطلوب تبلیغ زنانه: ناظر به ده موقعیّت تبلیغی برجسته
7
30
FA
علی
جعفری
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم
jafariali58@gmail.com
حوریه
بزرگ
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم
سید محمد حسین
هاشمیان
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
hashemi1401@gmail.com
تغییرات نگرش، گرایش و کنش بانوان جامعه در سالهای اخیر، بیانگر وجود نوعی بحران هویت در میان این بخش از افراد جامعه است. بحرانی که با گسترش روزافزون فعالیتهای هدفمند سازمانهای رقیب و رویارویی بیش از پیش سنت و مدرنیته رخ مینماید و اندیشمندان و نخبگان و بیش از همه مبلغان دینی را به مبارزه فرامیخواند. آشکار است در چنین شرایطی، حضور زنان مبلغ و آگاه به ضروریاتِ زمان، یکی از نیازهای جدی است. مبتنی بر این ضرورت، مقاله حاضر به دنبال صورتبندی «الگوهای مطلوب تبلیغ زنانه ناظر به ده موقعیّت تبلیغی برجسته» به کمک روش نظریهپردازی داده بنیاد و مصاحبه گروهی متمرکز و با محوریت دو رویکرد «انتقالی» و «تبادل و دریافت معنا» در ارتباطات است. نتیجه تحقیق بیانگر آن است که زنان به دلیل ویژگیهای وجودی خاص خود و با محوریت غلبه عاطفه در مقام مبلغ، پتانسیل ویژه برای تبلیغ در قالب روشهای مبتنی بر تبادل و دریافت معنا دارند. به علاوه، الگوهای مطلوب تبلیغی متناسب با موقعیّتهای گوناگونی قابل تعریف است که مبلّغ در آن قرار دارد. در همین راستا، ده موقعیت تبلیغی در ارتباط با پنج متغیر «فاصلۀ ارتباط»، «اعتبار ارتباط»، «رویکرد ارتباط»، «شیوه ارتباط»، «محیط ارتباط» بازشناسی و در هر موقعیت، اولویت حضور مبلغان زن و تناسب هر موقعیت با روشهای مبتنی بر رویکرد انتقالی و رویکرد تبادل و دریافت معنا تبلیغ تبیین شد.
مبلغ زن,شیوه تبلیغی انتقالی,شیوه تبلیغی تبادل و دریافت معنا,بایستههای اخلاقی مبلغان زن,موقعیتهای تبلیغی زنان
https://pubs.jz.ac.ir/article_61814.html
https://pubs.jz.ac.ir/article_61814_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
جامعة الزهرا (س)
مطالعات اسلامی زنان و خانواده
2980-7603
2980-7611
4
بهارو تابستان
2017
04
21
ابعاد نوروبیولوژیک عفاف و حجاب
77
96
FA
محمد
ساقیان
دکتری علوم قرآن و حدیث پژوهشکده نهج البلاغه تهران
sarihnews@yahoo.com
زینب
اختری
استادیار مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله
zeakhtari@yahoo.com
مریم
صالحی
دکتری علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
maryam.salehi@gmail.com
هدایت
صحرایی
استاد تمام و مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
hsahraie43@gmail.com
زهرا
بوربور
کارشناس ارشد میکروبیولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
z3boorboor@yahoo.com
از دیدگاه نوروبیولوژی یا زیستشناسی عصبی، تحریکهای جنسی مداوم به عنوان عامل استرسزا شناخته میشود که در صورت عدم پاسخ مناسب به آنها با ارضای درست میل جنسی، باعث برهمخوردن تعادل هورمونهای جنسی و استرسی و بروز آثار نامطلوبی، شامل تنشهای روانی، بیماریها و انحرافات جنسی، بلوغ زودرس و آسیبهای ناشی از آن و نیز آسیب به عملکرد مغز میشود. بنابراین، به منظور حفظ بهداشت روانی و برقراری تعادل در هورمونهای استرسی و جنسی، پایبندی به فرهنگ عفاف و حجاب ضرورت مییابد.<br /> حجاب و عفاف از دیدگاه نوروبیولوژی، دو جنبه دارد: یکی اینکه، شخص ورودیهای تحریک جنســی را دریافت نکند و دیگر اینکه، از تحریک جنسی دیگران خودداری کند. بر اساس ساختار مغزی زن و مرد خصوصاً در بخش هیپوتالاموس که به فعالیت بیشتر غدد جنسی در مردان نسبت به زنان منتهی میشود، به نظر میآید که نقش زن در جلوگیری از ایجاد محرکهای جنسی و نقش مرد در کنترل ورودیهای تحریک جنسی، اهمیت بیشتری دارد. به دلیل بزرگتر بودن اندازه آمیگدال نیز مردان پاسخهای قویتری به تحریکات جنسی میدهند و اگر ورودیهای تحریکآمیز جنسیِ یکسانی به مرد و زن وارد کنیم، بر اساس سطح تحریکپذیری بیشتر مرد، انتظار میرود که پاسخهای هیجانی بیشتری بروز دهد و توانایی کنترل هیجانی پایینتری داشته باشد. به همین دلیل، اگر چه تحریکگری جنسی مردان هم میتواند برای زنان و مردان دیگر زیانبار باشد؛ ولی تحریکگری جنسی از سوی خانمها، اثر بسیار شدیدتری بر آقایان میگذارد و این امر، بر اهمیت لزوم پوشیدگی مناسب و رفتار عفیفانه زنان میافزاید. مردان نیز باید با رعایت عفاف و پرهیز از نگاههای تحریکآمیز، ورودیهای حسی خود را کنترل کنند تا آثار نامطلوب استرسهای جنسی بروز نکند.
عفاف و حجاب,نوروبیولوژی,سیستم عصبی,استرس جنسی
https://pubs.jz.ac.ir/article_61818.html
https://pubs.jz.ac.ir/article_61818_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
جامعة الزهرا (س)
مطالعات اسلامی زنان و خانواده
2980-7603
2980-7611
4
بهارو تابستان
2017
04
21
تجربه زیسته زنان نسبت به باروری (نگرش، علل، راهبردها و استراتژیهای مادران نسبت به باروری)
31
56
FA
زهرا
خندان
کارشناس ارشد مطالعات زنان
3arbaz.velayat@gmail.com
فریبا
سیدان
استادیار دانشگاه الزهرا
گزارش سازمان ملل متحد (2011) نشان میدهد که میزان باروری در سطح جهان طی نیم قرن اخیر به حدود نصف تقلیل یافته و از جمله چالشهای عصر مدرن است. هدف مهم این پژوهش، تحلیل، تبیین و تفسیر پدیده فرزندآوری بر اساس تجربه زیسته مادران است. اطلاعات پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با 35 نفر از مادران جمعآوری شده است که به روش گلوله برفی مشخص شدهاند. روش پژوهش بر نظریه مبنایی مبتنی بوده و اطلاعات با استفاده از کدگذاری محوری تحلیل شده است. با توجه به تحلیل دادهها، میتوان نوگرایی را یکی از عوامل اصلی مؤثر بر نگرش زنان دانست. وجود عناصر و مؤلفههای نوگرایی که شامل سبک زندگی مدرن، مدیریت بدن، نحوه گذران اوقات فراغت و احساس ناامنی است، در تجربه زیسته زنان در زمینه باروری مشهود است. در حیطه نگرش، بیشتر زنان، فرزندآوری را یک تصمیم فردی میدانستند که باید هر زنی با توجه به شرایطش به آن اقدام کند. در استراتژی زنان نسبت به باروری، حمایتهای اجتماعی، جایگاه شایسته توجهی در تشویق آنها به باروری دارد.
تجربه زیستی زنان,باروری,مادری,فرزندآوری,خانواده
https://pubs.jz.ac.ir/article_61815.html
https://pubs.jz.ac.ir/article_61815_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
جامعة الزهرا (س)
مطالعات اسلامی زنان و خانواده
2980-7603
2980-7611
4
بهارو تابستان
2017
04
21
راهکارهای پرورش هویت اخلاقی نوجوانان در سبک زندگی خانواده اسلامی
97
118
FA
فاطمه
شریفی
عضو گروه روانشناسی جامعه المصطفی ،دکتری روان شناسی دانشگاه اصفهان
fatemehsharifi61@yahoo.com
پرورش هویت اخلاقی، جایگاه ویژهای در سبک زندگی برگرفته از ارزشهای اسلامی دارد؛ زیرا با شکلگیری هویت اخلاقی، بالاترین میزان یکپارچگی اخلاقی در فرد و شیوه خاص نگاه به خود به دست میآید. محققان معتقدند آنچه پایبندی به رفتار اخلاقی را آسان میکند، شکلگیری هویت اخلاقی است؛ به گونهای که ارزشهای اخلاقی جزء هسته مرکزی شخصیت فرد میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای کاربردی پرورش هویت اخلاقی نوجوانان در سبک زندگی اسلامی است. روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و به منظور دستیابی به دادههای لازم، متون حدیثی مرتبط با موضوع پژوهش، از منابع گردآوری شده و با شیوه کیفی بررسی و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش عبارت است از: الف. در سبک زندگی، هویت اخلاقی چهار بعد فردی، اجتماعی، طبیعت و الهی دارد؛ ب. در سبک زندگی اسلامی برای پرورش هویت اخلاقی در نوجوانان از لحاظ بعد فردی، میتوان راهکارهایی همچون رشد شناختی و ارزیابی پیوسته اخلاقی خود، توجه به عواطف انسانی، مانند حفظ کرامت انسانی و برقراری پیوندهای اجتماعی همدلانه و متعهدانه را به کار برد. همچنین در بعد محیطی با توجه به اهمیت خانواده چهارده راهکار، مانند شیوههای انضباطی والدین، ایجاد فرصت و انگیزه، تعمیق دینداری و غیره ارائه شده است.
هویت اخلاقی,سبک زندگی اسلامی,نوجوانان,خانواده
https://pubs.jz.ac.ir/article_61821.html
https://pubs.jz.ac.ir/article_61821_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
جامعة الزهرا (س)
مطالعات اسلامی زنان و خانواده
2980-7603
2980-7611
4
بهارو تابستان
2017
04
21
تحلیل حکمتهای تعدد زوجات پیامبر(ص) و بازخوانی اختصاصات نبی در ازدواج
57
75
FA
فرزانه
حکیم زاده
دانش پژوه سطح 4 رشته تاریخ اهل بیت ،استاد و مدیر گروه تاریخ (واحد پژوهش)
f.1342.h@gmail.com
حسین
حسینیان مقدم
دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
maghadam@rihu.ac.ir
تعدد زوجات پیامبر(ص)، از جمله مسائل مهمی است که در بین اندیشمندان مسلمان و مستشرقان مورد توجه بوده و شبهات زیادی درباره آن مطرح شده است. تبیین حکمتهای تعدد زوجات آن حضرت و پاسخ به شبهات مطرح، اهمیت و ضرورت خاصی دارد؛ زیرا در قرن حاضر دشمنان اسلام برای خدشهدار کردن وجهه رسول خدا(ص) ازدوجهای آن حضرت را مورد هجمههای گوناگون قرار دادهاند،. تنزیه ساحت مطهر رسول خدا(ص) از اتهامات مغرضان و بیان حکمتهای تعدد همسرگزینی آن حضرت در کنار مسئولیت سنگین رسالت و حکومت هدف اصلی تحقیق حاضر است. قلمرو بحث، ده سال حضور پیامبر(ص) در مدینه بوده و از منابع متقدم تاریخی، روایی، تفسیری و کتب تراجم و لغت استفاده شده است. دستاورد پژوهش عبارت است از آنکه رسول خدا(ص) که همه دوران جوانی خود را با یک همسر سپری کرده بود، پس از هجرت به مدینه بنا بر مصلحتها و ضرورتهای زمان خویش اقدام به تعدد زوجات کرد. همه همسران رسول خدا(ص) در مدینه به جز یک نفر، زنان بیوهای بودند که برخی از آنان چند فرزند داشتند. اموری مانند سرپرستی یتیمان، لغو قانون ممنوعیت ازدواج با همسر پسر خوانده، فراهم کردن زمینه گرایش قبایل به اسلام و تکریم جایگاه زنان، در شمار حکمتهای همسرگزینی رسول خدا(ص) است. از سوی دیگر، احکام اختصاصی رسول خدا در ازدواج مبتنی بر اینکه بیشتر از چهار همسر برای آن حضرت جایز بود، زمینه ای برای تعدد زوجات آن حضرت شد.
رسول خدا(ص),تعدد زوجات,حکمتهای تعدد زوجات,هجرت,مدینه
https://pubs.jz.ac.ir/article_61816.html
https://pubs.jz.ac.ir/article_61816_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
جامعة الزهرا (س)
مطالعات اسلامی زنان و خانواده
2980-7603
2980-7611
4
بهارو تابستان
2017
04
21
واکاوی سبک زندگی دختران بر اساس نحوه نمایش خود در شبکههای اجتماعی (تحلیل عکس پروفایل دختران در شبکههای اجتماعی فیسبوک و تلگرام)
119
135
FA
نعمت الله
کرم اللهی
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم
n.karamollahi@gmail.com
صبورا
امین فر
دانشجوی دکترای سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم
aminfars@gmail.com
بررسی و شناخت مؤلفههای سبک زندگی، گام ضروری در ارائه هر نوع توصیف از سیر تطورات فرهنگی و اجتماعی است. سبک زندگی زنان جوان به علت پیچیدگیهای کنشهای آنان و پنهان بودن برخی از ابعاد آن به خصوص در فضای فرهنگی جامعه ما، نیاز به بررسی و تحقیق دارد. در این مقاله، با مطالعه موردی عکسهای پروفایل دختران در شبکههای اجتماعی، مؤلفههای سازنده سطح ظاهری سبک زندگی آنان در این فضای نوظهور توصیف و با روش تحلیل مضمون، عکسهای پروفایل دختران در شبکههای اجتماعی تحلیل شده است. یافتهها بیانگرآن است که با توجه به بازنماییهای متفاوتی از حیا و زیباییطلبی در کنشهای دختران در انتخاب عکس پروفایل، سبکهای ششگانهای از این نظر قابل شناسایی است که در قالب دو مضمون کلی «نمودِ عفیفانه» و «نمودِ جنسیتی»، قابل دستهبندی است. این مضامین، وجود یک دوقطبی در فضای فرهنگی جامعه را نشان میدهد.
سبک زندگی,دختران جوان,شبکه اجتماعی,تحلیل مضمون,عکس,حیا
https://pubs.jz.ac.ir/article_61822.html
https://pubs.jz.ac.ir/article_61822_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf