ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیلی آینده خانواده در روایات آخرالزمان (عصر قبل از ظهور)
خانواده، کانون تغییرات و دگرگونیهای گسترده در حال و آینده است و این مسئله مورد توجه جدی پژوهشگران و جامعهشناسان است. تحولات خانواده، هم اصل وجودی آن و مسئله تزلزل و فروپاشیاش و هم ابعاد و عناصر گوناگون آن (ارزشها، ساختار، کارکردها و ارتباطات) را در برمیگیرد. در روایات اسلامی، به این دگرگونیها، اشاره و در دو بخش مسائل آخرالزمانی و عصر ظهور مطرح شده است. تغییرات خانواده در دوران آخرالزمان، بیشتر شامل فروپاشی خانوادهها، ارزشزدایی، تضعیف کارکردهای مثبت، قطع ارتباطات سالم، افزایش روابط نامشروع، جا به جایی نقشهای خانوادگی و غیره میشود و از گرفتاری عموم خانوادهها به این چالشها و آسیبها سخن به میان آمده است. روایات مربوط به عصر ظهور، ناظر به این نکته است که ظهور امام زمان(عج) در این برهه حساس و پر هشدار روی میدهد و حضرت مهدی(عج)، خانواده و اجتماع را در مسیر درست خود قرار میدهند. این امر به ترسیم وضعیت مطلوب و آرمانی خانواده در پرتو جامعه موعود مهدوی و لزوم توجه جامعه به این آرمان والا به عنوان چشمانداز جامعه دینی کمک میکند. روش تحقیق، اسنادی و کتابخانهای است که با توجه به منابع مختلف روایی و جامعهشناسی و نیز آخرین آمار مراکز رسمی و سایتهای معتبر انجام شده است.
https://pubs.jz.ac.ir/article_57081_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-02-19
7
30
خانواده
آخرالزمان
آیندهپژوهی
مهدویت
عصر ظهور
رحیم
کارگر
rkaregar313@gmail.com
1
هیئت علمی گروه علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی متغیرهای فلسفه اسلامی در تحلیل جنسیت نفس
جایگاه و تأثیر جنسیت در نفس انسان، یکی از مسائل مربوط به علمالنفس فلسفی است که امروزه به دلیل جدیتر شدن مطالعات زنان، بیش از پیش بررسی و کنکاش شده است. اینکه آیا زنانگی و مردانگی در نفس انسانی، تفاوت ایجاد میکند یا نفس ناطقه مبرا از عنصر جنسیت و مشابه در دوجنس است، از مسائل حل ناشده فلسفه اسلامی است. هر چند پاسخ به این پرسش مبنای بسیاری از نظریهپردازیها در سایر حوزههای علوم انسانی است؛ لیکن کمتر میتوان به نظریهپردازی جامع و منسجمی در این باره در اندیشههای فیلسوفان مسلمان دست یافت. در حالی که، اصول و قواعد هستیشناسی و نفسشناسی در مکاتب فلسفه اسلامی، مانند اصالت و تشکیک وجود، نحوه حدوث نفس، حرکت جوهری اشتدادی، مراتب طولی نفس و رابطه نفس و بدن، میتواند نتایج متفاوتی را در این بحث رقم زند. در این نوشتار با روشی کاملاً تحلیلی، علاوه بر بررسی این دسته از قواعد فلسفی و تأثیری که در پاسخ به مسئله جایگاه جنسیت در نفس دارد، نتیجه نهایی پرسش بیان شده، به عنوان لازمه اصول علم النفس فلسفی بررسی شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، هر چند نمیتوان جنسیت را فصل ممیز و دو جنس را دو نوع متفاوت انسانی دانست؛ لیکن جنسیت در هویت کلی یک فرد قطعاً تأثیرگذار است و نمیتوان حتی مراتب عالی نفس ناطقه را به طور کامل عاری از این تأثیرگذاری دانست.
https://pubs.jz.ac.ir/article_57090_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-02-19
31
50
نفس
جنس
جنسیت
فلسفه اسلامی
حرکت جوهری
نرجس
رودگر
fmz@jz.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه اسلامی جامعه المصطفی العالمیه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روشهای درونیسازی عفاف بر اساس متون اسلامی
یکی از حوزههای مهم تربیت دینی، درونیسازی عفاف است. این امر، به اقداماتی گفته میشود که توسط مربی برای ایجاد و تقویت خویشتنداری جنسی در متربی انجام میگیرد. مقاله حاضر به دنبال برداشت روشهای درونیسازی ارزش اخلاقی عفاف از متون اسلامی و روان شناسی است. در این پژوهش، بر اساس روش تحلیل اسنادی، مفاد متون اسلامی در عفاف، بررسی و روشهای مورد نظر به وسیلۀ تحلیل محتوا استنتاج شده است. بر اساس یافتههای تحقیق، روشهای تربیتیِ (رفتارمحور) مؤثر در درونیسازی عفاف عبارت است از: 1. الگویی و الگوسازی؛ 2. محبت و مهرورزی؛ 3. تقویت عزت نفس؛ 4. عادتدهی و ملکهسازی؛ 5. تشویق؛ 6. تنبیه؛ 7. استفاده از شرطیسازی؛ 8. جذابسازی؛ 9. امر و نهی؛ 10. مشاوره؛ 11. چشمپوشی و نادیدهانگاری؛ 12. تصویرسازی؛ 13. بازی؛ 14. بهرهمندی از هنر؛ 15. شعر، سرود و ادبیات تعلیمی؛ 16. پرسش و پاسخ.
https://pubs.jz.ac.ir/article_57094_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-02-19
51
74
عفاف
خویشتنداری جنسی
درونیسازی
روشها
متون اسلامی
محمدرضا
سالاری فر
msalarifar@rihu.ac.ir
1
هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
LEAD_AUTHOR
سید جمال الدین
رضوی
razavi.s.j@chmail.ir
2
طلبه سطح 3 حوزه
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
آقاتهرانی، مرتضی؛ ابوالفضل، ساجدی؛ ناصر، بیریا؛ محمدجواد، زارعان؛ علی، مصباح؛ سید احمد، رهنمایی؛ ابوالحسن، حقانی و عباس، شاملی (1394)، روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، تهران: سمت.
2
ابن حنبل، احمد بن محمد (1414ق)، مسند احمد، بیروت: دارالفکر.
3
ابن فارس، احمد (1404)، معجم مقائیس اللغهّ، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، بیروت: الاعلام الاسلامی.
4
احمدی، سید احمد (1372)، اصول و روشهای تربیت در اسلام، تهران: جهاد دانشگاهی.
5
امینی، ابراهیم (1376)، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
6
باقری، خسرو (1390)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: مدرسه.
7
بختیارنصرآبادی، حسنعلی و محمد، رحمانپور (1390)، «بازاندیشی در معنا، جایگاه، چالشها و آثار عادت در فرآیند تربیت اسلامی»، نشریه معرفت، ش160، ص59-72.
8
بشیری، ابوالقاسم (1383)، «مشاوره الگویی برتر در آموزش دینی به نوجوانان»، نشریه معرفت، ش84، ص40-47.
9
بینگر، اتولر (1376)، ارتباطات اقناعی، ترجمۀ علی رستمی، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما.
10
تن، الکسیس (1388)، نظریهها و پژوهشهای ارتباط جمعی، ترجمه: نعیم بدیعی، تهران: همشهری.
11
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410 ق)، غررالحکم و دررالکلم، قم: دارالکتب الاسلامی.
12
حر عاملی، محمد بن حسن (1409 ق)، وسائل الشیعة، قم: مؤسسة آلالبیت(ع) لاحیاء التراث.
13
حسینیزاده، سید علی (1393)، سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهلبیت(ع)، ج1، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
14
داودی، محمد (1392)، خانه بهشتی: اصول و روشهای دعوت فرزندان به نماز، تهران: ستاد اقامه نماز.
15
دیلمی، احمد و مسعود، آذربایجانی (1381)، اخلاق اسلامی، تهران: دفتر نشر معارف.
16
زارعان، محمد جواد (1379)، «تربیت دینی تربیت لیبرال»، نشریه معرفت، ش33، ص8-15.
17
سادات، محمد علی (1386)، «نقش حاکمیت اسلامی در تربیت دینی حوزه حجاب»، بانوان شیعه، ش11، ص137-178.
18
____________ (1392)، راهنمای پدران و مادران، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
19
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1365)، روش و محتوای آموزش در مراکز آموزشی قبل از دبستان، ج1، تهران: شرکت چاپ و نشر ایران.
20
سالاریفر، محمدرضا؛ محمدصادق، شجاعی؛ سیدمهدی، موسوی و محمد، دولتخواه (1389)، بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
21
سبزواری، ملاهادی (۱۳۶۶)، شرح المنظومه، قم: دارالعلم.
22
شریعتمدارى، على (1393)، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: امیرکبیر.
23
شعارینژاد، علی اکبر (1375)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران: امیرکبیر.
24
شکوهی، غلامحسین (1363)، تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد: آستان قدس رضوی.
25
شولتز ، دوان و سیدنی الن، شولتز (1392)، نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: ویرایش.
26
صالحی شامی، محمد بن یوسف (1414ق)، سبل الهدى والرشاد فی سیرة خیر العباد، بیروت: دار الکتب العلمیة.
27
عابدی، لطفعلی (1385)، «روشهای تربیتی از منظر نهجالبلاغه»، مجله مصباح، ش62، ص7-36.
28
عثمان نجاتی، عبدالکریم (1367)، روانشناسى از دیدگاه غزالى و دانشمندان اسلامى، ترجمه محمدباقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
29
علوی، سید حمید رضا و مهناز، حاج غلامرضایی (1391)، «روششناسی آموزش ارزشهای اخلاقی و دینی»، اسلام و پژوهشهای تربیتی، ش8، ص107-132.
30
عمید، حسن (1381)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: امیرکبیر.
31
غزالی، ابوحامد محمد بن محمد (1352ق)، احیاء علوم دین، مصر: المطبعه العثمانیه المصریه.
32
فرمهینی فراهانی، محسن (بیتا)، فرهنگ توصیفی علوم تربیتی، تهران: شباهنگ.
33
فقیهی، علینقی و حسن، نجفی (1392)، «بررسی شیوههای کاربردیسازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانشآموزان»، تربیت تبلیغی، ص9-32.
34
فیاض، ایراندخت (1388)، «پرسشگری راهبرد هویت پایدار دینی در قرآن کریم»، تعلیم و تربیت، ش98، ص37-66.
35
قائمی، علی (1365)، زمینه تربیت، تهران: انتشارات امیری.
36
قرطبی، ابن عبدالله (1372)، الجامع لاحکام القرآن، مصر: دارالکتب المصریه.
37
کاویانی، محمد (1392)، روانشناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
38
کریمی نیا، محمد علی (1377)، الگوهای تربیت اجتماعی، قم: انتشارات پیام مهدی.
39
کلینی رازی، محمّد بن یعقوب (1407 ق)، الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
40
متقی هندی، علی بن حسام الدین (1397 ق)، کنز العمّال، بیروت: مکتبة التراث الإسلامی.
41
مجلسی، محمّد باقر (1403 ق)، بحار الأنوار، تهران: المکتبة الإسلامیة.
42
محمدی، رضا (1390)، «شیوهشناسی پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی»، مجله پیام، ش107، ص20-35.
43
مختاریانپور، مجید و اسدالله، گنجعلی (1390)، «نهادیسازی عفاف و حجاب در جامعه رویکردی فرایندی»، تحقیقات فرهنگی، دوره 4، ش3، ص117-152.
44
مزلو، آبراهام (1369)، انگیزش و شخصیت، ترجمه احمد رضوانی، مشهد: آستان قدس رضوی.
45
مطهری، مرتضی (1375)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: صدرا.
46
منصور، محمود (1356)، روانشناسى ژنتیک، تهران: سمت.
47
موریس، ریچارد جی (1369)، اصلاح رفتار کودکان، ترجمه ناهید کسائیان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
48
موسوی گرمارودی، سید مصطفی (1382)، شعر کودک از آغاز تا امروز، تهران: وزارت فرهنگ.
49
نوابینژاد، شکوه (1386)، «مشاوره چیست و مشاور کیست»، روانشناسی و اطلاعرسانی، ش1، ص4-8.
50
نورى طبرسى، حسین (1408ق)، مستدرک الوسائل، بیروت: مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث.
51
نیکگهر، عبدالحسین (1387)، مبانی جامعهشناسی، تهران: توتیا.
52
هرگنهان، بی، آر و السون، ام، اچ (1378)، مقدمهای بر نظریههای یادگیری، ترجمه علیاکبر سیف، تهران: دوران.
53
ORIGINAL_ARTICLE
بازپژوهی دیدگاه امام علی(ع) درباره عقل زنان با تأکید بر خطبه 80 نهج البلاغه
دیدگاه امیرالمؤمنان، علی(ع) درباره زنان از مجموع گزارههای منقول و منسوب به وی به دست میآید و بازشناخت سند، اصل صدور و دلالت این روایات در ارائه نظام اندیشه امام(ع) مؤثر خواهد بود. تعبیر «نواقص العقول» در خطبه 80 نهجالبلاغه، از جمله این گزارهها است که مقاله حاضر با نگاهی تاریخی به ردیابی این خطبه در منابع متقدم و مسئله اصل صدور آن میپردازد. بر اساس دستاورد تحقیق، خطبه مذکور، بخشی از یک نامه است که پیش از نهجالبلاغه در کتب الامامه و السیاسه دینوری (م272)، الغارات ثقفی (م283) و المسترشد طبری (م329) بیان شده است. فراز مربوط به خطبه80 (تعبیر نواقص العقول) قبل از نهجالبلاغه، فقط در المسترشد آورده شده، سپس به منابع پسین راه یافته است. خطبه 80 در نهجالبلاغه مرسل و در المسترشد نیز با سند عامه نقل شده و ضعیف است. بنابراین، نواقص العقول بودن زنان و موارد دیگر این خطبه، از امام علی(ع) صادر نشده است و گزارشی از شعبی به نقل شریح بن هانی از نامه امام علی(ع) است که به دلیل ضعف سند، مردود است. در نتیجه، شبهاتی که مبتنی بر این نامه یا خطبه است، با اثبات عدم صدور سخن از امام علی(ع)، اساساً وارد نیست؛ زیرا مواد اصلی آن به امام(ع) منسوب است و در واقع، از وی نیست.
https://pubs.jz.ac.ir/article_57097_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-02-19
75
94
امام علی(علیه السلام)
زنان
نهجالبلاغه
خطبه 80
نواقص العقول
ناهید
طیبی
tayyebi110@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری رشته تاریخ اهل بیت(ع) جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشگر جامعه الزهرا(س)
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حضرت زینب(س) و چگونگی نقش آفرینیِ اجتماعی زن مسلمان
چگونگی حضور زن در جامعه و نقشآفرینی اجتماعی وی را باید به عنوان یک مسئله و بلکه چالش جدی در پیش روی انقلاب اسلامی دانست که هم میخواهد زن را در فضای اسلامی خود حفظ کند و هم نقش مستقیم اجتماعی برای او قائل شود. شهید مطهری در مباحث خود برای رسیدن به چنین الگویی، پیشنهاد داده است که ابعاد زنانه و انسانی زن به گونهای توأمان در نظر گرفته شود؛ به طوری که زن، وظایف اجتماعی خود را (که از این لحاظ با مردان تفاوتی ندارد) در مداری متناسب با زنانگی خویش انجام دهد؛ اما به همین بیان کلی بسنده کرده است. در مقاله حاضر تلاش شده با ارتقای نظری دیدگاه شهید مطهری (توجه به دو مؤلفه انسانیت و زنانگی زن)، این الگو درباره اقدامات حضرت زینب(س) در بازه زمانی وقایع کربلا ارائه شود. در این راستا، با مروری بر گزارشات معتبری که از حضور و اقدامات ایشان در این بازه زمانی در دست بود، نمونههایی از این «نقشآفرینی اجتماعی در مدار متفاوت» مطرح شد: در شب عاشورا، چگونه توصیههای امام حسین(ع) برای آمادهسازی حضرت زینب(س) قابل تطبیق بر همین دو بعد است؛ در روز عاشورا، تبیینی از اینکه چرا ایشان به دفاع از امام حسین(ع) نپرداخت و چگونه مسئولیت تبلیغ دین بر دوش ایشان قرار گرفت؛ در فردای عاشورا، چگونه ایشان از طریقِ به گریه انداختن دشمن، عملاً پیروزی حقیقی امام حسین(ع) را در همان صحنه کربلا اثبات کرد
https://pubs.jz.ac.ir/article_57098_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-02-19
95
110
حضرت زینب(سلام الله علیها)
زن مسلمان
نقش اجتماعی زن
فمینیسم
منزلت زن
حسین
سوزنچی
souzanchi@gmail.com
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسهای رویکرد افراد مجرد و متأهل درباره کارکرد ازدواج
تغییر و تحول الگوهای ازدواج و چگونگی تشکیل خانواده به دنبال گذار از جامعه سنتی به مدرن سبب تغییراتی در اهداف، کارکرد و ضرورت تشکیل خانواده شده است. هدف این پژوهش، بررسی مقایسهای رویکرد افراد مجرد و متأهل درباره کارکرد ازدواج با روش کیفی، از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری مقاله، همه زنان و مردان مجرد و متأهل شهر تهران را دربرمیگیرد. حجم نمونه، شامل 55 مرد مجرد، 57 مرد متأهل، 66 زن مجرد و 60 زن متأهل است که به شیوه نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدهاند. با روش مصاحبه بدون ساخت، آزمودنیها به یک پرسش باز «کارکرد ازدواج چیست؟»، پاسخ دادند. مقولهبندی پاسخها توسط چند روانشناس با روش تحلیل محتوا انجام شد. همچنین از آزمون ناپارامتریک خی دو، برای بررسی همخوانی نظرات افراد بهره برده شد. پاسخ در شش مقوله کارکردهای جسمانی، روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و معنوی دستهبندی شد که مقایسه گروههای مجرد و متأهل زن و مرد، تفاوتهای معناداری را در این مقولهها نشان داد. بین نظرات افراد مجرد و متأهل درباره کارکرد فیزیولوژیکی ازدواج، همخوانی وجود داشت. درباره کارکرد روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی، عدم توافق نظرات وجود داشت. افراد مجرد بیشتر از متأهلها به مقوله مذهبی و معنوی پرداخته بودند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که با وجودهمخوانی و ناهمخوانیهایی که نشانگر تغییراتی در دیدگاه افراد درباره کارکرد ازدواج است؛ اما همچنان افراد، کارکردهای متعددی برای ازدواج قائل هستند که بیانگر جایگاه و ارزش ازدواج در افراد است و نیز همچنان تمایل به ازدواج وجود دارد.
https://pubs.jz.ac.ir/article_57099_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-02-19
111
136
کارکرد ازدواج
خانواده
متأهل
مجرد
تحلیل محتوا
طاهره
گلستانی بخت
tahereh.golestani@yahoo.com
1
استادیار رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
LEAD_AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی؛ محمدحسین، شریفیساعی؛ مریم، ایثاری و سحر، طالبی (1391)، «همخانگی، پیدایش شکلهای جدید خانواده در تهران»، نشریه جامعهپژوهی فرهنگی، دوره 3، ش1، ص43-77.
1
بخشوده، اسماء و هادی، بهرامیاحسان (1391)، «نقش انتظارات زناشویی و مبادلات سالم در پیشبینی رضایت زناشویی زوجین»، دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات اسلام و روانشناسی، دوره 10، ش6، ص27-42.
2
سیار، ثریا؛ غنچه، راهب و مصطفی، اقلیما (1390)، «مقایسه کارکرد خانواده در ازدواجهای سنتی و مدرن در زنان متأهل شهر تهران»، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دوازدهم، ش47.
3
سرایی، حسن و سجاد، اوجاقلو (1392)، «مطالعه نسلی تغییر ارزش ازدواج در ایران: مطالعه موردی زنان شهر زنجان»، مجلهمطالعاتتوسعهاجتماعیایران، سال پنجم، ش4.
4
حبیبپورگتابی، کرم و غلامرضا، غفاری (1390)، «علل افزایش سن ازدواج دختران»، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دوره 9، ش1، ص7-34.
5
دلخموش، محمدتقی (1392)، «بازخورد جوانان ایرانی به ازدواج: یافتههای یک پیمایش ملی»، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال نهم، ش36، ص331-350.
6
____________ (1386)، «ارزشهای ازدواج در جوانان ایرانی»، فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال سوم، ش12، ص299-309.
7
مهاجرانی، علیاصغر (1389)، «تحول وضع زناشویی و تغییر الگوی سنی ازدواج در ایران»، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی (دانشگاه آزاد واحد شوشتر)، سال چهارم، ش11، ص41-54.
8
مهربانی، وحید (1395)، «نظریه اقتصادی ازدواج»، نشریه مدلسازی اقتصادی، دوره 10، ش1 ( پیاپی 33)، ص49-66.
9
نوابینژاد، شکوه (1380)، مشاوره ازدواج و خانواده درمانی، بیجا: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
10
نیلفروشان، پریسا؛ علی، نویدیو احمد، عابدی (1392 )، «بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش به ازدواج»، روان پرستاری، دوره 1، ش1، ص35-47.
11
هنرپروران، نازنین؛ مصطفی، تبریزی؛ شکوه، نوابینژاد و شفیعآبادی (1389 )، «اثربخشی آموزش رویکرد هیجانمدار بر رضایت جنسی زوجین»، اندیشه و رفتار، سال چهارم، ش15.
12
Argyle, M. (2001), The Psychology of Happiness, London: Routledge.
13
August, K.J; C.S, Kelly & C.N. Markey (2015), "Marriage, Romantic Relationships, and Health Rutgers University", Camden, NJ, USA .Available online Encyclopedia of Mental Health (Second Edition) 2016, Pages 46–5.
14
Barlow, Marcia (2008), "A guide to family Issues the marriage advantage", Publisher: united families international. Arizona, USA. www.unitedfamilies.org.
15
Diener, E.D. & M, E. P. Seligman (2004), "Beyond money: Toward an economy of well-being:, Psychological Science in the Public Interest, 5, 1-31.
16
Doherty.W.J; W. A, Galston; N. D, Glenn; J., Gottman; B., Markey; H.J, Markman; S, Nock & J. Wallerstein (2011), Why marriage matters: Thirty conclusions from the social sciences. 3rd ed, Institute for American Values, NewYork: NY, 48 pages.
17
Ducharme, J K. & M M. Kollar (2012), "Does the “marriage benefit” extend to same_sex union?:evidence from sample of married lesbian couples in Massachusetts:, Journal of homosexuality, 59: 580- 591.
18
Fowers , Blaine J. (2000), Beyond The Myth of Marital Happiness, Publisher: Jossey-Bass; A Wiley Company, San Francisco.
19
Ghimire, Dirgha J. & G, Axinn William (2013), "Marital Processes, arranged marriage, and contraception to limit fertility", Demoghraphy, 50(5):1663-1686.
20
Johanson, N.J; E, Backlund; P.D, Sorlie & C.A, Loveless (2000), "Marital status and mortality: the national longitudinal mortality study", Annals of epidemiology, 10, 224-238.
21
Juvva, S., & R, Bhatti (2006), "Epigenetic Model of Marital Expectations", Contemporary Family Therapy: An International Journal, 28(1), 61-73.
22
Miller-Martinez, D; T, Seeman; AS, Karlamangla; GA, Greendale; N, Binkly & CJ. Crandall (2014)," Marital histories, marital support, and bone density: findings from the midlife in the United States Study", Osteoporos Int, 25(4): 1425-6.
23
Monin, J.K & Margaret S, Clark (2011), "Why do men benefit more from marriage than do women? Thinking more broadly about interpersonal processes that occur within and outside of marriage", sex roles, 65:320-326.
24
Reed, fred, w & McBroom (1995), "The Impact of Marriage on Fertility Intentions And Related Values", International Journal of Sociology of the Family, Vol.25:No.1;91-98.
25
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعات زنان
مطالعات زنان
https://pubs.jz.ac.ir/article_62812_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2017-02-19
1
20
سید محمد حسین
هاشمیان
hashemi1401@gmail.com
1
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
LEAD_AUTHOR
علی
جعفری
jafariali58@gmail.com
2
مدیر گروه علوم اجتماعی دفتر تبلیغات حوزه های علمیه قم
LEAD_AUTHOR
حوریه
بزرگی
bozorgi.h14@gmail.com
3
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
LEAD_AUTHOR
مطالعات زنان
1